206 Ett hjärnspöke vid namn Patriarkatet

En ganska bra skriven feministisk text har börjat delats många gånger på Facebook, men den har sina brister i det svenska perspektivet. Det som gör den bra är om man anlägger ett globalt perspektiv.

”Patriarkatet lärde mig att jag ska skaffa en man. Feminismen lärde mig att jag får träffa vem jag vill, om jag vill.

Ingen svensk, med undantag för icke-svenska kulturella avvikelser, kräver att någon man eller kvinna måste skaffa sig någon från det motsatta könet. Förlegad feministisk syn när det gäller svensk kultur.

”Patriarkatet lärde mig att hålla käften om min våldtäkt, och att jag får skylla mig själv. Feminismen lärde mig att våga berätta och bearbeta. Feminismen lärde mig även att det inte var mitt fel.”

Våldtäktsmän gör det eftersom de inte vill riskera att åka fast, samma hot kan förekomma från andra typer av brottslingar. Andelen våldtältsmän bland svenska män är mycket liten.

”Patriarkatet lärde mig att jag ska vara tyst och söt. Feminismen lärde mig att peka finger och stå upp för mina rättigheter.”

Vem kräver att kvinnor ska vara tysta och söta? Det räcker om jag får ett namn.

”Patriarkatet lärde mig att män gillar naturliga tjejer, men att jag är ful utan smink. Feminismen lärde mig att skratta åt det.”

Smaken är som baken, delad! Kvinnor har också åsikter om mäns utseende. Jag skrattar ordentligt åt detta fåniga argument.

”Patriarkatet lärde mig att det var synd om männen som slog min mamma. Feminismen lärde mig att det inte var synd om männen.”

Det är aldrig någonsin synd om en brottsling. Rättsstaten har inte haft den attityden på lång tid.

”Patriarkatet lärde mig att jag är en äcklig slampa för att jag älskar sex. Men att jag är en dryg fitta om jag säger nej. Feminismen lärde mig att jag ska knulla så mycket, och så lite jag vill.”

Här håller jag med om att det finns en del män med taskig kvinnosyn. Inte alla kvinnor har bra manssyn heller.

”Patriarkatet lärde mig att jag ska sträva efter männens bekräftelse. Feminismen lärde mig att bekräfta mig själv.”

Rent nonsens förstås. Självbekräftelse har inget med kön att göra.

”Patriarkatet lärde mig att jag är en patetisk jävla slyna. Feminismen lärde mig att jag är en stark och självständig individ.”

Ännu värre nonsens. Släng offerkoftan!

”Patriarkatet lärde mig att de tyckte skyltdockorna var äckliga, men att jag var äcklig om jag inte såg ut som dem. Feminismen lärde mig att min kropp, den är min.”

Det här är ett samhällsproblem och här ger jag kred till den rörelse som låter kvinnor med olika kroppsformen synas som modeller av olika slag.

”Till alla som frågar varför jag är feminist.”

Just därför kallar jag mig inte för feminist, däremot ställer upp på den globala kvinnorättskampen utanför Norden.

Det här inlägget postades i Jämställdhet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till 206 Ett hjärnspöke vid namn Patriarkatet

  1. Ping: 207 För att väga upp det förra inlägget. | Liberyx

Kommentera

