134 Varför är Alice Teodorescu ett hot för så många?

”Inom liberalismen är detta en central värdegrund. Eller borde vara. För den har tystnat. Delvis beroende på feghet.”

...max 6000 tecken...

I måndags hörde jag Alice Teodorescu som sommarpratare i P1.

I tisdags läste jag recensionen i Svenska Dagbladet med rubriken ”Duktigheten framför allt”. Jag blev lite fundersam och läste samma recension en gång till några timmar senare. Kanske hade jag missat eller missförstått något som Alice berättat…  Men, näe.

Så troligtvis har recensenten och jag hört samma program, men ändå inte… Eller?  För hennes sammanfattning var märklig:

”Det är en sorglig vision av ett Sverige där bara duktighet och absolut inordning kan förtjäna invandraren en plats i landet”.

Hon raljerade också över att Alice Teodorescu ”skryter” om att ha läst Kafka, Boye, Rushdie, dansat balett och målat akvareller.

Jag tänkte: Har uppfattningen om svensk  allmänbildning  blivit så förflackad att intresse för Rushdie  och Boye är att betrakta som ”skryt”?  Och balett?  Så strax efter lunch i tisdags skrev jag följande  på twitter:

”En helknäpp recension av Alice T:s Sommarprogram på svensktemat: ”Du ska inte tro att…

View original post 797 fler ord

Det här inlägget postades i Politik, Rebloggad och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

