104 Om Twitter mäts som samtalsnätverk är Sakine Madon 1:a och Zara Larsson på plats 16 190

Mattias Östmar

Twitter bör mätas som socialt media (samtal och nätverk), inte massmedia (räckvidd och sändare/mottagare).

Idag presenterades Hampus Brynolf undersökning Twittercensus i DN. Imorgon kan man lyssna till hela presentationen hos Intellecta. Hans undersökning har väckt debatt på Twitter – bland annat för att 9 av 10 topprankade Twittrare är män. Själv reagerar jag på att metoden att utgå från följare mer visar kändisskap från massmedia, snarare än förmåga att använda Twitter som det det är – ett mikromedie för samtal. Därför har jag gjort en egen alternativ undersökning som visar en helt annan bild av vilka som faktiskt påverkar den digitala opinionen på dess egna spelregler.

De 10 största påverkarna på Twitter är journalister räknat på förmågan att vara social. Sociala medier går trots allt ut på att vara social, dvs samtala med andra människor. Förmågan att vara social kan enkelt mätas genom att räkna antalet ömsesidiga omnämnanden s.k. ”at-mentions”. Antalet följare…

View original post 394 fler ord

Annonser
Det här inlägget postades i Rebloggad, Twitter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s