103 Som liberal, våga vägra feminism

”Jag struntar i vad du har mellan benen. Jag struntar i din hudfärg. Jag struntar i hur du klär dig. Jag struntar i könet på den person du älskar. Jag struntar i hur många du älskar. Dessa saker är fullkomligt ointressanta för mig.”

Jon Nylander reagerar i ett inlägg på Ludwig von Mises-institutet i Sverige på Lars Lindströms krönika om varför det finns folk som inte är feminister. Lars Lindströms krönika är i mina ögon skriven med skygglappar då han inte på ett enda ställe nämner något om feminismens avarter, som är den största anledningen till att många män och kvinnor i dag vänder den ideologin ryggen.

”Feminism är, såvitt jag kan förstå, att förespråka kvinnans rättighet att vara jämställd mannen, politiskt, ekonomiskt och socialt. Men också mannens rättighet att vara jämställd kvinnan.”

Lars Lindströms definition är den gamla, som många använder i stället för den radikalfeministiska definitionen att kvinnan är förtryckt av mannen, vilket stämmer i vissa delar av världen. Eller när Björn Barr i samma tidning tidigare i våras skrev halmgubben ”Män ska vara män, och kvinnor ska vara, ja, männens kvinnor.” om jämställdister, som jag för övrigt inte erkänner mig till att vara mer än i den liberala ansatsen.  Sen står samma personer och applåderar alla radikalfeminister. Jon Nylander avslutar:

”Hur kan det finnas människor som utger sig för att vilja bekämpa skillnader i rättigheter mellan människor, samtidigt som de förespråkar användning av metoder som påtvingar skillnader i rättigheter mellan människor?”

Det här inlägget postades i Jämställdhet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

