59 Den ojämställda svenska skolan som nästan ingen bryr sig om

”Det säger dock inget om någon antipojkkultur bara för att pojkar har drabbats i högre utsträckning. En antipojkkultur skulle vara riktad mot direkt mot pojkar. Här handlar det snarare om att det är pojkar som har drabbats, men inte medvetet.”

Citatet är mitt eget från inlägget 53 Kvinnors ökade utbildningsnivåer. På ledarplats i gårdagens Expressen står det att vi sedan länge har en sorts feministisk skola. Åter igen bevisas det för mig att dagens svenska feminism egentligen är kvinnoism när man senare skriver att ”överallt i den rika världen sladdar pojkar efter flickor”. Feminism handlar inte om jämställdhet mellan könen utom om att främja det kvinnliga könet. Däremot håller jag med ledarskribenten om att den feministiska skolan inte var medveten.

”Det bara blev så.”

Artikelns rubrik ”Ställ mer krav på pojkarna” tyder dock på ett syn att det skulle finnas en antipluggkultur. Jag vill snarare se en syn som ställer mer krav på alla elever. Universiteten och högskolorna klagar allt mer på att deras studenter är sämre förberedda för akademiska studier. Studenter kan  i dag tydligen även känna sig kränkta över kurslitteratur som inte överensstämmer med deras postmoderna ideologi.

”Tydligen tynar även könsskillnader när det ställs höga krav på alla barn, både från lärare och från föräldrar.”

Den nya OECD-rapporten som artikeln hänvisar till visar på att förklaringen till glappet mellan könen är att ”flickor är bättre på att läsa än pojkar” och att ”framgång i de flesta ämnen bygger på att eleven kan läsa och förstå”, något som pojkar automatiskt är sämre på.

”Att kunna alfabet och stavning räcker inte. Pojkar är sämre än flickor på läsförståelse, de har svårare att läsa mellan raderna, förstå budskap och kontenta. Skälet synes uppenbart: de läser för lite böcker. Medan pojkar ägnar en stor del av fritiden åt datorspel, läser flickorna romaner. Samt sina läxor; flickor läser läxor en timme mer i veckan än pojkarna. Det blir många timmar på ett läsår.”

Om pojkarna slutar att vara pojkar och i stället beter sig som de duktiga flickorna så är problemet löst, säger säkert någon av landets radikalfeminister. Feminism är lösningen på allt, säger en annan. Lösningen är enklare än så. Överge postmodernismen som håller på att förstöra skolan och egentligen hela samhället. Ställ mer krav på eleverna!

 

Annonser
Det här inlägget postades i Jämställdhet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s