55 Manchesterliberalism

”Med goda skäl säger vi Manchesterliberalism om en liberalism där frihet kan användas till att exploatera människor i beroendeställning.”

Gert Gelotte, en av de som har bråkat mest kring tillsättningen av Alice Teodorescu som ny politisk redaktör på Göteborgs-Posten, skrev på ledarplats i GP i januari om Bara frihet är inte nog. Han kritiserar liberalismen och speciellt manchesterliberalismen, i 1800-talets Sverige även kallat den klassiska liberalismen. Manchesterliberalismen har fått en nedsättande betydelse som en ”liberalism utan socialt samvete” men då ska man veta att manchesterliberalerna var de som stod för allmän rösträtt, antiimperialism och framför allt frihandel. Den fattiga delen av befolkningen skulle få ett bättre liv genom det välstånd som marknadsekonomin och en fri handel mellan länderna skapar.

Begreppet manchesterliberalism kommer av att just Manchester ansågs vara en framtidsstad som en av de ledande industristäderna i England. En liberal opposition av arbetare samt industri- och köpmän ville se reformer i den allt intensivt ekonomiska staden. I början av 1900-talet övertogs Liberal Party av socialister som hyllade kollektivism men även imperialism, som manchesterliberalerna motsatte sig.

Cobden_1Richard Cobden, manchesterliberalismens stora frontfigur, är den som vi i dag har att tacka när det gäller välstånd och frihet. Han såg på sin tid de socialistiska idéernas motsatsställning till de egna idealen om fred och frihandel, liksom kopplingen mellan ofrihet, kollektivism och krig. Som liberal är man den största pacifisten med grundsynen att demokratier inte ska starta krig mot varandra. En armé ska man bara ha till att försvara sig mot andra aggressiva ideologier, vilket knappast kan ses som en liberal paradox. Det är som att skylla våldtäkter på våldtäktsoffren.

Tillbaka till Gert Gelotte som senare i sin ledarartikeln påstår att det är socialliberalismen som står för ”individens frihet, men som också ser behovet av starka sociala skyddsnät och kompensatoriska ingrepp i den fria marknadsekonomin”. Så talar bara en ideologitjuv. Det är liberalismen som står för individens frihet och socialliberalismen som kompletterar liberalismen där den har sina brister, som uppstår i sociala samhällen.

”Är fri invandring i kombination med minimalt skyddsnät önskvärd eller bör vi behålla en generös asylpolitik där vi tar gemensamt ansvar för de människor som kommer hit?”

Svaret på den frågan får vi med tiden. Trycket på det gemensamma ansvaret, som Gelotte hyllar, kan bli för tungt. Det ser vi redan i dag när ett parti som Sverigedemokraterna tillåts växa utan att de som förespråkar generös asylpolitik visar några tecken på att ta något socialt ansvar för de som redan är här och de som kommer hit. Rekryteringsprocesserna till IS är i dag det tydligaste tecknet på att något är fel. Ett annat exempel är den s.k. Jihad-Johns familj som har levt på bidrag sedan de kom till Stor-Brittanien för 20 år sen. Jag är som bekant för fri invandring mot att välfärdsstaten nedmonteras. Det är enligt mig den enda garanten för ett fredligt samhälle.

Annonser
Det här inlägget postades i Klassisk liberalism och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s