40 Partiledaryrket tappar inte i status

”Annie Lööf, när vi möttes var du alliansens enda kvinnliga partiledare, snart kommer det nog inte att finnas en enda man kvar i toppen. Vad har hänt? Har jobbet förlorat sin status?”

Cecilia Hagen ställer en riktigt dum fråga till Centerns partiledare Annie Lööf i en artikel i söndagens Expressen. Lööf svarar:

”Blir det så tror jag att den viktiga effekten av det här är att vi visar att det går att ta ledarroller utan kvotering och vi kan inspirera andra kvinnor att sikta mot toppen.”

Självklart sjunker inte statusen som partiledare om fler kvinnor innehar posten i Sverige. Det här är ett naturligt resultat av ett tidigare jämställdhetsarbete att fler kvinnor tar för sig på höga poster i landet. Även om vissa tycker att det går för långsamt går det tyvärr inte att skynda på jämställdhetsarbetet utan olika typer av diskrimineringar, vilket jag som liberal säger blankt nej till. Det finns inget glastak om man inte vill att det ska finnas något glastak. Det är bara offerkoftefeminister som ser detta glastak och som skriker på kvotering. Som Isabella ”Blondinbella” Löwengrip uttryckte det för ett år sen på sin blogg:

”I nuläget har jag inte feminismen att tacka för något alls. Min framgång har jag skapat själv. Och jag kan med gott samvete säga att jag inte blivit inkvoterad någonstans utan lyckats med allt på egen vilja. Ni feminister buntar ihop er under ett tak av offer – och skylla-ifrån-er-mentalitet. Ingenting ska man klara av själv längre. Och går det inte som man har tänkt sig så är det för att männen gaddar ihop sig. Det är precis det feminismen lär ut. Och när ska en sådan inställning någonsin göra nytta?”

Det här inlägget postades i Jämställdhet och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

