7 Vår obegripliga värld

Något av ett inlägg av den djupare graden. Inget av det jag skriver kan jag egentligen styrka utan det här är en sammanställning av en massa funderingar som jag har haft.

Jag tror att vi människor är begränsade vad det gäller förståelsen för vårt universum. Vi förstår tre dimensioner samt en fjärde extra dimension, rumtiden. Räcker det för att förstå universum? För ett halvt år sen läste jag om Stephen Hawking som påstår att det inte finns svarta hål utan att dessa egentligen bara är skenbara horisonter som flyttas när vi försöker närma oss dem. Det finns en massa andra intressant teorier om universum, som t.ex. strängteorin.

Det jag baserar mitt resonemang om människans bristande förmåga på är universums oändlighet, vilket egentligen blir en egen emotsägelse av mig själv. Ingenting i det tredimensionella rummet kan vara oändligt och det är det som är haken för våra hjärnor. Jag är helt övertygad om att universum inte är oändligt, som många av oss människor tror, utan på något sätt ändligt. Det finns något mer som vi inte kan förstå.

Den bristen kan var det som gör att en del kan uppfatta sånt som vi kallar för övernaturligt, där vi ”vanliga” människor är det naturliga. Kalla det ett sjätte sinne eller vad du vill. En del människor saknar ett eller flera sinnen. Kan det vara som så att en del människor har fler än fem sinnen, som vi inte kan definiera? Kan det vara samma, eller något annat, sinne som gör att en del människor kan känna gudstro? Att det kallas för övernaturligt är för att det inte kan undersökas med empiri. Men kan inte just dessa personer, med påstådda övernaturliga förmågor, spendera sina yrkesliv inom universitetens väggar i stället för att vara med i program på någon TV-kanal.

Jag tror inte på spöken eller på någon gud men jag kan inte heller bara avfärda de som gör det. Det här området behöver utvecklas för det jag skrev nu var alldeles för kort. Jag kanske återkommer i ämnet.

Det här inlägget postades i Vetenskap och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 7 Vår obegripliga värld

  1. Ping: 9 Speglat universum där tiden går bakåt? | Liberyx

  2. Ping: 81 Allt fler forskare tror att vi är del av ett multiversum | Liberyx

Kommentera

